07/06/2021

Na een verplichte Corona-break in 2020 pakte de Lionsclub Wolvega e.o. het dit jaar weer op: de 8e editie van de jaarlijkse Silverlegrally, waarbij de opbrengst ieder jaar naar goede doelen gaat. “We hebben, net als voorgaande jaren, één klasse met daarin voldoende uitdagingen voor de ervaren rallyrijders, maar zodanig dat het ook voor de minder ervaren rijders goed te doen is”, aldus de rallycommissie.

Alles binnen de RIVM-regels
Met de verrassingen onderweg werd het een dag om niet te vergeten. Volgens de geldende RIVM-maatregelen werd de rally en de looproutes en catering aangepast. Er werd in twee groepen gestart bij Van der Valk Hotel Wolvega. Om de minuut kon een deelnemer starten. In Stavoren was een lunch en de finish en een warme maaltijd bij Hof van de Koning in Heerenveen. Er konden geen groepjes worden gevormd, iedereen moest zoveel mogelijk bij de eigen auto blijven.

50 deelnemers

De Silverlegrally is meer dan een leuke rally; het was een leuke dag uit waar de 50 rallyrijders kennis maakten met de verrassende omgeving en natuur in Zuidoost-Friesland met tijdcontroles op verschillende locaties. Business Rally Events uit Drachten, onder andere bekend van de legendarische Beaujolais Trophy’s, was opnieuw gecontracteerd om een mooie route uit te zetten. De start was niet zoals gebruikelijk in het centrum van Wolvega, maar Corona-proof bij Van der Valk Hotel Wolvega. Naast de vele oldtimers waren er ook andere bijzondere auto’s/cabrio’s. De winnaars in groep één werd de equipe Anton en Sander Prakken, tweede Fabio Atzori en Koen Koopman en der Redney Lodewijks  en Margreet Asselman.  In groep twee werden Arjan en Koos Jonkers eerste, Carel en Astrid van der Gijp tweede en Marten Maijer en Mark de Weerd derde. Zie het fotoalbum: https://myalbum.com/album/SX8nhaK9PRh9

De goede doelen
De goede doelen voor de opbrengst van de rally zijn dit jaar:
• Stichting Tegenkracht biedt kankerpatiënten sportbegeleiding op maat. Sportmedisch verantwoord en naar jouw eigen wensen. Je krijgt het vertrouwen in eigen kunnen terug. Blijf in beweging. Sporten helpt je tijdens de wedstrijd van je leven. Tegenkracht is er voor mensen met kanker vanaf het moment van diagnose. Kankersoort of leeftijd zijn niet van belang. Wij zijn er voor iedereen.
• Stichting Water for Everyone: Schoon drinkwater, een recht voor iedereen! De stichting heeft als doel: het bieden van hulp, alsmede het meewerken aan duurzame projecten op het gebied van schoon drinkwater & sanitaire voorzieningen, aan de bevolking, ongeacht hun nationaliteit en religie, in ontwikkelingslanden of landen die getroffen zijn door natuurrampen of interne conflicten (burgeroorlogen).
• Longfonds: De lucht in Nederland kan en moet gezonder. Iedereen heeft recht op schone, gezonde lucht. Gezonde lucht is van levensbelang. Help ons het belang van gezonde lucht onder de aandacht te brengen en steun onze oproep. Met jouw steun roepen we het nieuwe kabinet op stevigere maatregelen te nemen voor gezonde lucht.
We proberen ieder jaar een mooie mix te vinden tussen landelijke, grotere organisaties en daarnaast meer lokale goede doelen of acties.

De uitreiking van de cheques aan deze doelen zal op een later tijdstip plaatsvinden.

Silverleg
De rally is vernoemd naar de ontdekkingsreiziger en de stichter van New York: Pieter Stuyvesant. Pieter is geboren in Peperga en werd in 1643 gouverneur van Curaçao. In een gevecht met de Spanjaarden werd zijn been afgeschoten en kreeg hij een houten been, dat hij met zilveren sieraden liet bespijkeren. Zo kwam hij aan zijn bijnaam: Silverleg.
Later werd hij in 1647 directeur-generaal van Nieuw Nederland met als hoofdplaats Nieuw Amsterdam, de plaats die later uitgroeide tot New York.

(Foto: Lenus van der Broek)