27/09/2021

Burgemeester André van de Nadort gaf zaterdagmiddag  18 september de aftrap van de World Cleanup Day 2021 in Weststellingwerf. De leden en familie van de Lionsclub Wolvega e.o. gingen samen met ruim 30 kinderen met hesjes, grijpers, handschoenen en zakken in Wolvega en omgeving op pad om zwerfvuil in te zamelen.

Burgemeester van de Nadort: “Sinds de invoering van het statiegeld op kleine plastic flesjes is het aantal flesjes in het zwerfafval flink afgenomen. Helaas is er nog voldoende andere rommel die op straat, in de berm en in de natuur ligt. Jammer dat deze actie nodig is, maar heel mooi dat zo’n grote groep inwoners zich vandaag, maar ook het hele jaar door inzet om onze leefomgeving netjes te houden. Een goede bewustwording van dit probleem”.

Dat bracht vele zakken vol zwerfvuil op, totaal 180 kilogram. Vooral plastic, flesjes, blikjes en mondkapjes Hoe klein ook, alles werd meegenomen en van diverse tukjes afval werd een foto gemaakt en via een app gestuurd naar de landelijke organisatie van de Cleanup. Zo wordt goed in beeld gebracht waar het afval zoal wordt gevonden.

De World Cleanup Day is een initiatief van de Plastic Soup Foundation. Wereldwijd doen ruim 160 landen mee. In 2022 wordt ook met de scholen het ‘Sterke Yerke’ project in Spokeplas in Noordwolde opengezet. Dan worden vlotten van onder meer plastic materiaal gebouwd.

(Foto: Lenus van der Broek)