23/05/2022

Ruim 400 leerlingen van de scholen in de gemeente Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland deden vrijdag mee aan de vlottenrace in de Spokeplas in Noordwolde.

Het doel van de dag was om de kinderen bewust te laten worden van de problemen van zwerfafval en de plastic soep in de oceanen.

De dag bestond uit twee onderdelen: er was een race van de kleinste vlotjes, die door de kinderen zelf op school in elkaar worden gezet. Vlotjes moesten gebouwd worden uit afvalmateriaal, zwerfafval en dergelijke. Er waren twee categorieën: met een zeiltje aangedreven door de wind en/of met een eigen. Daarnaast was er een bemande vlottenrace. Op de Spokeplas bouwde elke school zijn eigen vlot.

Verder waren er allerlei activiteiten. De organisatie was in handen van de Lionsclub Wolvega e.o. en in samenwerking met het project Sterke Yerke.

Zie ook: www.vlottenracespokeplas.nl en de link van het digitale fotoalbum: Lionsclub Wolvega organiseert vlottenrace (myalbum.com)