07/03/2022

Het is komende zomer alweer twaalf jaar geleden dat de Lionsclub Wolvega e.o. een rolstoelfiets schonk aan de vestigingen van Meriant in Wolvega. Toenmalig lionslid Wim Plekkenpol wilde als vrijwilliger wel fietsen met cliënten die aan een rolstoel gebonden waren. Henk van der Heijden (87) was de eerste bewoner, die graag in de natuur rond Wolvega rondgereden wilde worden en na twaalf jaar is die wens er nog steeds. Regelmatig kon er overdag ook nog een tweede rit van een uur gemaakt worden, maar gaandeweg werd de accu minder en bleef het beperkt tot 45 minuten per dag.

Aangezien een nieuwe accu zo'n 500 euro kost, werd er door de vrijwilligers opnieuw een beroep gedaan op de Lionsclub Wolvega e.o. en groot was de dank dat dit verzoek gehonoreerd werd. Momenteel fietsen 20 vrijwilligers op zeven duofietsen, een kuipduofiets en de rolstoelfiets met cliënten van de Meriant vestigingen LindeStede, BerkenStede en WilgenStede. Ook WMO-cliënten kunnen gebruik maken van deze fietsen. Verder zijn nieuwe vrijwilligers welkom en kunnen zich opgeven bij: s.kuipers@meriant.nl of k.sybrandy@meriant.nl .

Dat de gemeente Weststellingwerf dit initiatief een warm hart toedraagt blijkt niet alleen uit het beschikbaar stellen van een paar duofietsen, maar ook uit het onlangs verbrede bruggetje bij Driewegsluis, waardoor de fietsen nu ook het restaurant kunnen bereiken. Hopelijk zal deze zomer ook de rolstoelfiets deze tocht met de nieuwe accu kunnen maken.

Foto: Kim Sybrandy (welzijnscoach LindeStede), Wim Plekkenpol en Henk van der Heijden op de rolstoelfiets (Foto: Lenus van der Broek)