23/09/2019

Wolvega – Burgemeester André van de Nadort gaf zaterdagmorgen de aftrap van de World Cleanup Day 2019 in Weststellingwerf. De leden en familie van de Lionsclub Wolvega e.o. gingen met hesjes, grijpers, handschoenen en zakken op pad rond Wolvega. Dat bracht maar liefst 20 zakken vol zwerfvuil en vooral plastics op. Hoe klein ook, alles werd meegenomen en van elk stukje afval werd een foto gemaakt en via een app gestuurd naar de landelijke organisatie. Zo wordt goed in beeld gebracht waar het afval zoal wordt gevonden. Ook rondom woonzorgcentrum BerkenStede in Wolvega werd door enkele vrijwilligers zwerfvuil ingezameld. De World Cleanup Day is een initiatief van de Plastic Soup Foundation. Wereldwijd doen ruim 160 landen mee. Plasticprobleem gezamenlijk aanpakken Burgemeester André van de Nadort verdedigde onlangs zijn rapport over plastic in de circulaire economie in de plenaire vergadering van het Europees Comité van de Regio’s. Dit comité is een adviesorgaan bestaande uit vertegenwoordigers van lokale en regionale overheden van de Europese Commissie. Hij pleitte in zijn rapport voor minder plastic en beter plastic. Met beter plastic bedoet hij dat plastic zo moet worden ontworpen en gemaakt dat het makkelijk kan worden gerecycled tot nieuw plastic. Het rapport is unaniem aangenomen. Zowel van het Europees Parlement als het Comité van de Regio’s ligt er nu een advies bij de commissie om hier echt werk van te gaan maken. “Want het plastic probleem moeten we gezamenlijk in Europees verband aanpakken”, aldus André van de Nadort.

(Foto: Lenus van der Broek)